Lite tips om graviditeten !

Lite tips för inför graviditeten.

-  Inför förlossningen är det viktigt att ha laddat kroppen med energi för att det går åt 500 kilokalorier i timmen när man föder barn, så ta gärna med något extra med till förlossningen med socker. Jag har valt att ta med Dextros för att det är mycket socker.

-  Under graviditeten kommer du att svanka mer än vanligt vilket kan orsaka otroliga ryggsmärtor som inte alls är så kul att behöva gå runt med, så försök verkligen att inte svanka så mycket. Du kan fortfarande träna även fastän du är gravid, det tar ingen skada utan det hjälper dig.

-  Träna upp muskulaturen i mage och rygg samt de muskler som stabiliserar höfterna. Starta gärna innan du är gravid eller tidigt under graviditeten. Det kommer hjälpa dig mycket under förlossningen. Jag har själv varit lite lat när det gäller träningen under graviditeten så jag kan säga att jag lider av riktiga ryggsmärtor nu när man börjat väga en del.

-  Försök verkligen att undvika högklackade skor, använd stadiga skor helst gympaskor med stöddämpning. Eftersom dina ben får bära en vikt som den inte är van med så är högklackat ingen rekommendation, du kan även få ordentliga skador i knäna utav det.

-  Vad som är lagom träning i veckan för gravida avgör man mycket själv, men ungefär tre gånger i veckan är som lämpligast eftersom kroppen behöver kunna återhämta sig ordentligt för att må bra och du ska orka gå nio månader med några kilon extra.

-  Promenera 20-30 minuter varje dag eller gå ännu längre om du har lust och känner att du orkar. Även vardagsmotion som ärenden till affären räknas. Men tänk på att lägga upp fötterna högt när du kommit hem då man samlar på sig mycket vätska i kroppen under graviditeten.



Min graviditet har varit väldigt tufft, jag är kort och smal i vanliga fall och mina ben till exempel är inte vana vid att bära den tyngd jag har idag. Jag har haft mycket vätska i kroppen, trycker man på mina smalben så blir det vätskegropar efter mina fingrar. Det är inget farligt men kan kännas obehagligt. Jag går och rör mig mycket för jag är en sån person som blir lätt uttråkad. Jag kan även säga såhär, ät det du känner att du är sugen på men överdriv inte och ät bara för att. Det är något jag gjort, överdrivit med allt jag äter. Men du ska göra allt för att du ska må bra och vara glad !


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0