Svar på frågestund (:

Amanda Wahlgren:
läste på dessies blogg att du ska ha barn - grattis :)

Svar: Taack så mycket :)


Anonym:
vad har du tänkt för framtiden? ska du fortsätta plugga eller ska du jobba eller något annat, och hur länge ska du vara mammaledig? :) lycka till med allt, vad du än gör!

Svar: Tyvär så var du ju anonym, vore kul att veta vilka ni är. Jag har tänkt såhär, min son är planerad att komma den 7 Juni, men min avslutning är den 11 Juni. Så har jag tur missar jag bara sista veckan i nian. Men sen vet man ju inte han kan vara för tidig eller försenad. Men sen är jag mammaledig ett år, ett sabbatsår. Sen kommer jag hoppa på gymnasie, för när mitt barn blivit ett år så kan den börja gå på dagis så jag har tid med en ordenlig utbildning så man slipper soc och sånt. Taack så mycket !


Johanna:
hej, det här e min första gång, som jag läser din blogg. men jag tycker att den är jätte bra, jag skulle vilja prata med dig privat.. för du är gravid och jag är det, men vågar inte prata så mycket om det, så skulle du kunna smsa mig?.. snälla jag behöver någon att prata med. med hela mitt hjärta.. :'( grattis till din son, vad ska han heta? puss!

Svar: Hej Johanna,  självklart kan jag prata med dig privat om du känner att du vill det. Jag vet hur det känns att inte vilja prata med vem som helst om det, för det kan komma stunder det är jobbigt och så. Jag kan skriva till den mail du lämnat eftersom jag inte fick något mobilnummer eller så. Men visst kan jag göra det, Kram !


C:
Hej!
1. Den vanliga frågan vid ung gradivitet, är du och pappan till barnet tillsammans?
2. Bor du hemma?
3. Om inte, har du/ni några planer på att flytta till eget?
4.Var gradiviteten planerad eller oplanerad?
5.Om planerad, varför?
6. Om oplanerad, varför inte abort vid din unga ålder?
7. Hur ser stöd ut från familj, mamma, pappa syskon...?
8. Går du i skolan?
9. Om ja, vilken klass och linje? =) Om inte, varför?
10. Känner du dig redo för att bli mamma och allt vad det innebär?
11. Vad har du för planer inför framtiden för dig och ditt barn?
12. När är barnet beräknat att komma?
13. Tror du att du är redo för att ta ansvar för ett annat liv vid 15 år?
14. Vad gör du på fritiden?
15. Vad tror du att du kommer sakna när du har fått barn? Friheten att kunna göra vad man vill när man vill. Vad?
Lycka till.

Svar:
1. Ja jag och barnets pappa är tillsammans och har vart det i lite över ett år nu.
2. Jag bor fortfarande hemma hos mina föräldrar.
3. Jo hemma bor jag, kommer försöka bo hemma så länge som möjligt men vore skönt och kul med eget att dela med pojkvännen.
4. Graviditeten var oplanerad kan man väl säga, det kom som en ganska rejäl chock och vi fick reda på det den 2 Oktober på min pojkväns födelsedag.
6. Jag har alltid velat bli ung mamma, och jag tycker inte ens om att tänka tanken på en abort. Jag är emot abort men klandrar inte andra som valt att göra det för sina orsaker. Och jag vet att jag och min pojkvän kommer hålla och jag älskar honom verkligen och jag hade sagt till honom att jag ville ha barn med honom.
7. Stödet från min familj är enorm. Dom stöttar, hjälper pysslar och donar. Min mamma har köpt en jätte gullig dress till vår lilla son redan med små små sockor till :)
8. Ja jag går i skolan.
9. Jag går i nian i högstadiet.
10. Ja jag känner mig redo, sen vi fick reda på att vi skulle ha barn så har vi båda mognat mycket och vi satsar enormt på skolan. Jag vet vad det innebär att skaffa barn, hårt arbete och det är bra tufft. Men med vilja så klarar man allt, det kommer med och motgångar men det är bara ställa sig upp på fötterna och fortsätta gå när man fallit.
11. Jag har hittills hunnit planera hur jag ska göra med skolan, och jag kommer ha ett sabbatsår efter nian för mammaledighet och sen börja på gymnasie och ha en ordentlig utbildning.
12. Barnet är beräknat den 7 Juni.
13. Jag tror jag klarar av det, och jag är inte ensam, jag har min pojkvän också det är ju inte bara mitt barn, det är ju bådas. Och vi har klarat allt tillsammans tidigare så med lite tålamod så klarar vi det här tillsammans han och jag ! :)
14. Oj haha, det var en sak som inte påverkade våra beslut i alla fall för jag gör nästan ingenting på min fritid. Jag är mest hemma med pojkvän och familjen. Jag är inte ute på stan och röjer som dom flesta 15åringar, jag festar inte, umgås inte sådär super mycket med kompisar. Sen har jag och min pojkvän två kompisar som vi brukar umgås med speciellt. Jag har valt att vara mer hemma med min pojkvän och ägna min tid åt honom. Jag har massor med kompisar men som jag inte umgås med på min fritid bara utan då är det jag och pojkvännen och familjen.
15. Jag kommer nog inte sakna så mycket för det lär inte bli så stor skillnad jämfört med nu skulle jag tro. Eftersom jag för det mesta är hemma. Men jag har säkert någon barnvakt om jag vill gå på bio eller så en kväll. Men annars kommer jag ägna den mesta tiden åt pojkvännen och vår son.
Taack för alla frågor, det tog mig lite tid att svara på alla ;)


Danielle:
Hur kommer det sig att du blev gravid så tidigt? :O

Svar: Jaa, det var oplanerat men sen tror jag nog du vet hur ett barn blir till. Jag slutade med p-piller i två månader i order av en läkare för lite olika anledningar men så slarvade vi med kondom en gång och det vart som det vart. Och då bestämde vi oss för att behålla det.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0