Så fruktansvärt !

Kevin dog efter läkarmisstaget

RÅDET: ÄT GLASS Kevin blev bara två år. Han dog på nyårsdagen 2008 i sviterna av en vanlig halsfluss. Tolv läkare misslyckades med att rädda hans liv. RÅDET: ÄT GLASS Kevin blev bara två år. Han dog på nyårsdagen 2008 i sviterna av en vanlig halsfluss. Tolv läkare misslyckades med att rädda hans liv. Foto: PRIVAT

Kevin, 2, kunde ha räddats av en vanlig röntgen – ansvarig varnad

Tolv läkare behandlade Kevin, 2, men han blev bara sämre.

En vanlig röntgen kunde räddat hans liv – i stället dog pojken i sviterna av en enkel halsfluss.

Nu har en ansvarig överläkare varnats.

– Vi fick rådet att mata honom med värktabletter, som godis, säger Kevins föräldrar Kjell och Camilla.

Anslagstavlan i Camilla Westlings och Kjell Östlings kök är klädd med bilder på tvillingarna Kevin och Desidrea.

Bara dottern finns kvar

Nästipp mot nästipp som nyfödda, pussandes som 2-åringar – kopior av varandra sedan födseln 2006.

I dag är det bara Desidrea som lever.

När tvillingarna började i förskolan fick Kevin hosta och halsfluss.

Hostan gav sig inte

Föräldrarna sökte vård för pojken under en hel höst och träffade tolv olika läkare – men hostan och missljuden gav inte med sig. Hjälpen de fick bestod av ideliga antibiotika-kurer och värktabletter.

– Vi fick rådet att mata honom med värktabletter som godis. Vi skulle strunta i att det stod bara var tredje timme. ”Ge honom glass”, fick vi också höra, säger Kjell.

Slutade att äta

I fyra månader var Kevin tvungen att sova sittande för att inte andningen skulle upphöra.

Han slutade äta och pappa Kjell fick ge honom vätska med en pipett.

I slutet av december 2008 vägde Kevin bara 12 kilo.

– Allt var insjunket på honom. Magen, ryggen, axlarna, säger Camilla.

På julafton åkte pappa Kjell akut med Kevin till Akademiska sjukhuset i Uppsala. Läkaren som tog emot bedömde inte att Kevin var uttorkad och gav inget dropp.

Skickades hem

– Vi kämpade för att Kevin skulle röntgas. Hade man gjort det i tid hade kanske hans liv gått att rädda, säger Kjell.

I stället skickades Kevin och hans pappa hem.

En vecka senare, på nyårsdagen, dog Kevin i bilen på väg till sjukhuset.

– Jag höll honom hela tiden i handen, men jag kände när vi kom fram att det inte var någon fart på honom längre, säger Kjell.

Återupplivningsförsöken i 65 minuter gav inget resultat. Kevins ena lunga var full av var och hela kroppen full av streptokocker.

”Borde ha reagerat”

Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd, HSAN, har nu varnat överläkaren som skickade hem Kjell och Kevin på julafton. Nämnden anser att läkaren brast i sin bedömning och borde ha reagerat på Kevins natthosta och oförmåga att äta. Nämnden konstaterar att läkaren inte fullgjort sina skyldigheter som läkare och gjort det av oaktsamhet.

– Att läkaren varnas är en lättnad men samtidigt finns det så mycket som inte går rätt till i den svenska sjukvården. Vi har inget förtroende kvar för läkarna, säger Camilla.

______________________________________________________________________________________

Jag tycker det är så sjukt!
"Varnat" läkaren ? och det skulle hjälpa ?
Jag är så förbannad efter att jag suttit och läst detta, jag kan inte ens föreställa mig om hur den drabbade familjen mår och känner. Jag tycker personligen att vården speciellt inom barnvården har blivit mycket sämre !
Dom gör ingenting i onödan kan man säga, har varit där några gånger med Seth nu men jag blir inte helt nöjd, någon gång !

Jag tänker inte ens skriva om vad jag skulle göra om jag var den pojkens föräldrar..

Tänker på dom !


Kommentarer
Postat av: Zophie

Det är helt sjuk när till och med en vanlig människa utan läkarutbildning skulle fatta att inget står rätt till när man inte äter och bara väger 12kg

2011-09-18 @ 18:46:22
URL: http://sofiejorgensens.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0