Min förlossning.

Allt började tre veckor innan min förlossning.. Jag fick förvärkar och orkade knappt gå i skolan, jag missade en hel del men lärarna hade översyn med det. Dom förstod mig vilket var väldigt skönt. Jag fick som vattenavkastningar i mellan åt, precis som om vattnet gick om och om igen. Det kom oftast på mornarna när man klev upp. Vi kollade upp det några gånger men dom kunde inte se någonting om att jag var öppen. Jag fick åka hem som vanligt och jag lessna på det. Sen åkte jag till min barnmorska Åsa här i Gottsunda. Hon frågade ”Vill du bli mamma nu?”. Ja självklart svarade jag, jag tänkte inte alls på att hon tänkte göra någonting utan jag trodde hon menade det för att jag lessna på att vara gravid. Det var tungt & jobbigt samtidigt som det ändå var väldigt mysigt. Jag hade problem med ryggen sen tidigare pga mina bröst, jag har 75DD och det är väldigt tungt och jobbigt bara det.

Då sa hon att hon skulle göra någonting som kallas ”Fransk Massage” så hon stoppade in fingrarna i mig och sa att jag var öppen ca 1½ cm. Wow tänkte jag, sen helt plötsligt så tog hon bort min slemhinna. Och det ska tydligen skynda på förlossningen lite.
Några dagar senare den 3/7 – 10 så började mina värkar ordentligt, jag låg på balkongen hemma och stöna och hade mig. Jag hade riktigt ont, jag ville ändå ha friskluft så jag låg där ute med filtar och kudde. Det var väldigt skönt och avslappnande. Vi bestämde oss för att åka in till förlossningen och värkarna bara fortsatte. Jag blev kvar över natten. Dom satte en morfinspruta på min ena skinka. Sen gjorde dom en ackupunktering mitt på huvudet, dom satte alltså nålar i huvudet på mig, och tro mig jag har nålfobi men det kändes faktiskt ingenting !

Sen efter ett tag åkte min mamma och min sambos mamma hem eftersom det bara var jag och min sambo som fick stanna kvar över natten. Dagen efter kommer en k*rring ( ursäkta uttrycket ) och väcker oss 08:00 på morgonen och jag vart helt tokig, då satte ju såklart värk arbetet igång direkt. Det hände ingenting på ett bra tag. Senare på eftermiddagen så åkte min sambo iväg med sin mamma för hans bror och kusin tog studenten och jag sa att eftersom ingenting händer så kan du åka iväg en stund.

När han var påväg mot Knivsta för att fika hos sin bror så säger läkaren att jag var öppen 4cm och det var dags för min epidural. Jag ringer honom i panik och dom kom tillbaka fortare än blixten. Epiduralen började aldrig värka, jag vänta och vänta men ingenting hände. Jag insåg då efter ett tag att min bedövning kommer aldrig att hjälpa, och då satte det igång. Runt 19:00 tiden 4/7-10 ett dygn senare alltså. Vår förlossning var pågång. Det gjorde fysatans ont, det finns faktiskt inga ord för smärtan, men det var mitt livs värsta smärta. Inte för att skrämmas då utan det var sant, jag fick föda utan bedövning för den värkte aldrig. Jag hade riktigt elaka barnmorskor som tyckte att jag var så ung och hade ingen som helst erfarenhet, nej men snälla oavsett om jag är 16 eller 40 så har jag väl ingen erfarenhet om det är ens första barn eller har jag fel ?  dom lyssna inte alls på mig och allt var ett helvete. Till slut så lämnade en barnmorska rummet för att hon vart arg på mig, fine tänkte jag, jag klarar mig själv. Sen kom det en annan in, hon lös redan när hon klev innanför dörrarna. Hon pratade med mig, lugna mig och lyssna på mig. Exakt 21:55   4/7 -10 föds vår underbara son Seth. Det var helt magiskt att få upp honom mot mitt bröst första gången. Det var sagolikt, man kunde knappt förstå att han faktiskt levt i mig i 9-10månader. Helt fantastiskt, och jag vill redan ha ett barn till men jag ska vänta och plugga färdigt först. Har jag sagt :)



Här var lite kort om min förlossning. Hoppas det duger ! :)
Här ovan får ni mitt första inlägg med Seth. Sen finns det att kolla på om honom från början som pytte bebis på månad ” Juni 2010 ”.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0